Studiespesialisering

Studiespesialisering er den naturlige veien til generell studiekompetanse som du må ha for å studere ved høgskoler og universiteter.

Elever ser i mikroskop i realfag - Klikk for stort bilde Lena-Valle vgs

Hvem passer studiet for?

Studiespesialisering passer for deg som er liker å arbeide med teoretiske fag. Du bør være samarbeidsvillig, strukturert og selvdisiplinert. Du bør også være interessert i kultur- og samfunnsforhold.

Se film om studiespesialisering hos oss

Hvilke fag kan du velge?

Det første året (Vg1) har du bare fellesfag.

I Vg2 og Vg3 skal du i tillegg til fellesfagene fordype deg i ett av to programområder:

• Programområdet for språk og samfunn og økonomi tilbyr programfag innenfor engelsk, psykologi, mediefag, politikk og sosiologi.
  • Programområdet for realfag tilbyr full fordypning i matematikk, kjemi, biologi og fysikk.

I alle fag er det viktig at du kan jobbe selvstendig, har stor arbeidsinnsats og vilje til å arbeide systematisk, også med stoff som kan virke vanskelig ved første øyekast.

Realfag

Er du nysgjerrig på sammenhenger i naturen? Bor det kanskje en liten naturforsker i deg?

Programområdet for realfag vil gi deg anledning til å utføre eksperimenter, være med på ekskursjoner, og utføre beregninger innenfor fagene matematikk, kjemi, fysikk og biologi. Dyktige faglærere tar i bruk varierte metoder for at du skal få lære på ulike måter. Laboratorieutstyret er helt nytt og tilpasset moderne undervisningsformer.

Programområde for realfag
Fag på Vg2 Fag på Vg3
Kjemi 1 Kjemi 2
Biologi 1 Biologi 2
R1 R2
Fysikk 1 Fysikk 2

Språk, samfunn og økonomi

Er du samfunnsengasjert? Opptatt av internasjonale forhold, andre kulturer? Lurer du på hva de ulike politiske partiene står for? Vil du lære mer om den engelskspråklige verden og engelsk som internasjonalt kommunikasjonsspråk?

Innenfor programområdet språk og samfunn vil du arbeide med større og mindre prosjekter, prøve deg som forsker, arbeide med ulike produksjoner innenfor mediefag, og besøke ulike samfunnsinstitusjoner. Du får arbeide på ulike måter, individuelt og i grupper.

Programområde språk, samfunn og økonomi
Fag på Vg2 Fag på Vg3
Sosiologi og sosialantropologi Politikk og menneskerettigheter
Medie- og info.kunnskap 1 Medie- og info.kunnskap 2
Internasjonal engelsk Sam.faglig engelsk
Psykologi 1

Hvorfor velge studiespesialisering?

• Studiespesialisering gir et bredt faglig grunnlag.
  • Studiespesialisering gir generell studiekompetanse. Dette er inngangsbilletten til en lang rekke studier ved universiteter og høgskoler.
  • Du blir godt faglig forberedt til studier ved høgskoler og universitet, både i Norge og utlandet.
  • Du kan velge blant programfag innen realfag, språk, samfunnsfag og økonomi.
  • Du kan velge programfag som oppfyller spesielle opptakskrav ved inntak til høgskoler og universiteter.

Eksempler på hva du kan bli:

• sykepleier, lege eller veterinær
  • ingeniør, jurist eller økonom
  • lærer, psykolog eller journalist
  • arkitekt, produktdesigner eller kulturarbeider

Har du spesielle framtidsdrømmer, så sjekk nøye hvilke fagkombinasjoner som kreves før du velger programområde og -fag.

Antall timer i fellesfag

Studiespesialisering – antall timer i fellesfag
Fag Vg1 Vg2 Vg3 Totalt
Religion og etikk     3 3